Chodíte pravidelně do kanceláře a milujete svou práci? Pokud máte mezi svými spolupracovníky někoho, kdo se polovinu pracovní doby jen válí, je líný a na všechno si jen stěžuje, je to něco, co vám pěkně dokáže zkazit den. Poradíme vám, jak se s takovými kolegy vyrovnat.
Přicházejí pozdě, odcházejí brzy, udělají sotva polovinu vaší práce. I tak jim ale nadřízení nic neřeknou a vy musíte ve výsledku dodělávat práci, kterou měl udělat někdo jiný.
Vadí vám líní kolegové? Není se čemu divit. Pokud sami makáte jako šroub, samozřejmě se vám nechce dívat na ty, kteří si z práce dělají leháro a dovolenou. Někdy je třeba se s tím zkrátka srovnat. Jindy je to ale už tak za hranou, že je třeba jednat. A tady je jednoduchá cesta, jak dosáhnout změny.
Nenechte problémy zajít příliš daleko
Nikdo nechce být na pracovišti za toho, kdo na své kolegy donáší a stěžuje si. Zároveň ale není úplně dobré nechat problémy přerůst přes hlavu všem v kanceláři. Proto je potřeba někdy zkrátka jednat.
Nejprve si uvědomte, zda je lenoch opravdu takovým lenochem, jak se tváří. Zjistěte, kolik práce zvládl udělat, jestli hází povinnosti na kolegy a zda si v práci opravdu jen užívá. Nikdy totiž nechcete žalovat a nakonec zjistit, že vlastně není důvod.
Pokud se ale ukáže, že si některý z kolegů opravdu udělal v kanceláři trvalou dovolenou, tak to zkrátka řekněte nadřízenému. Ten by měl zakročit dřív, než dojde v kanceláři k nějaké větší revoluci.
Nabídněte jim pomoc
Když vidíte, že se někdo snaží svou práci hodit na ostatní, nebo dokonce na vás, jednoduše se ho zeptejte, zda nechce s projektem pomoci. V takové situaci totiž existují pouze dvě možnosti.
Váš „lenoch“ se do projektu zapálí, pochopí problematiku a sám projekt dokončí. Nebo se ukáže, že vlastně všemu rozumí a žádnou pomoc nepotřebuje, jen se snažil své povinnosti hodit na vás.
Zapojte ho do týmové práce
Když se pracuje v týmu, každý dostane svou úlohu, kterou zkrátka splnit musí. Lenocha chce do skupiny málokdo, jenže právě týmová práce je tím, co ho může naučit, jak se chovat v kolektivu spolupracovníků.
Napište do společného e-mailu striktní postup o tom, kdo který úkol provede. Zmiňte také, že v případě neúspěchu je každý zodpovědný za svou část práce. Zodpovědnost, kterou tím hodíte na lenivého kolegu, v něm možná zažehne trochu té snahy.
Vše si řádně dokumentujte
Poslední způsobem, jak s lenochem v práci pořádně zatočit, je zdokumentovat svou i jeho práci a ty následně porovnat. Je jasné, že lidé pracují rozdílně, pokud se ale vaše výkony liší o více než polovinu, je na tom nejspíš něco podezřelého.
V rámci jednoho nebo dvou měsíců si sepisujte, co jste zvládli za den udělat vy a co váš kolega. Do dokumentu zahrňte také práci, kterou hodil na ostatní, a všechny společné projekty, u kterých se s vámi jenom svezl.
Nakonec výsledky porovnejte a předejte je vašemu nadřízenému. Ten už sám uzná za vhodné, zda se s vaším kolegou dá ještě nějak pracovat na jeho zlepšení. Vždy je lepší včas jednat, než někoho nechat, aby svou práci házel na vás a sám si jen užíval.
Zdroj: projectmanager.com, superkariera.cz, prace.cz
Autor: Šárka Cvrkalová