Pod slovem Vánoce si většina z nás představí dvě barvy: červenou a zelenou. Každý má doma na Vánoce zelený vánoční stromeček, adventní věnec a do stejné barvy laděnou výzdobu. Na stromku pak visí především červené baňky, dárky zdobí obvykle červené mašle. Odkud ale tradice červeno-zelených Vánoc pochází?
V zahraničních filmech si lze všimnout nejen toho, že nejtypičtější stromeček má na sobě červené ozdoby, ale také dalšího červeno-zeleného symbolu Vánoc. Elfové z dílny Santa Clause v pruhovaných červených podkolenkách a zelených čapkách jsou jen jedním z mnoha důkazů, že tyto dvě barvy neodmyslitelně ke svátkům patří.
Ačkoli je pravdou, že dnes mnoho lidí zdobí svůj domov i do jiných barev, červená a zelená stále vedou. Přitom by se dalo čekat, že zimní svátek bude spíš oslavou modré a bílé. Proč právě tohle barevné kombo je tolik oblíbené? Možná vás zaskočí, že jde o stovky let starý důvod.
Mohou za to staří Keltové
Podle serveru Taste of Home sahá historie vánočních barev až do roku 450 před naším letopočtem. Tehdy využívaly červenou a zelenou barvu v zimním období keltské národy, které takto uctívaly cesmínu.
Cesmína je rostlina se sytě zelenými listy a červenými bobulkami, která dovedla přežít i ty největší mrazy. Keltové tehdy obdivovali její sílu a vytrvalost. Proto především v období zimního slunovratu zdobili svá obydlí věnci z červených a zelených barev.
Cesmína je dodnes také symbolem Vánoc. Zdobí se jí často nejen věnce, přidává se třeba také ke stuhám na dárcích. Ačkoli tak teorii o původu tradičních barev nelze podle serveru Wonderopolis nijak dokázat, zdá se jako velmi pravděpodobná.
A pak přišel Santa
Tradice červené a zelené barvy pokračovala podle NPR až do 14. století. Tehdy se začaly zdobit okolo Vánoc v kostelích oltáře větvičkami a červenými bobulemi, což mělo symbolizovat zrod něčeho nového a krásného.
Jedním z výrazných kroků k tomu, aby si červenou a zelenou barvu lidé spojili s Vánocemi, byl ale zrod Santa Clause.
V první polovině 20. století si firma Coca-Cola najala muže jménem Haddon Sundblom, aby pro její reklamní kampaň nakreslil Santu. Do té doby se o postavě jen mluvilo, neměla žádný vzhled, každý si ji představoval jinak. Sundblom se ale rozhodl nakreslit Santu jako obtloustlého muže v červeném oblečení se zeleným vakem na zádech.
A k jeho velkému údivu i vzhledem k popularitě Coca-Coly během pár let nikdo neznal Santu jinak. Červeno-zelení elfové se k němu pak přidali během několika následujících let.
Zdroj: Wonderopolis, Taste of Home, NPR
Autor: Šárka Cvrkalová