Řidiči i chodci musí v mlze dodržovat řadu pravidel. Chráníte tím život svůj i ostatních

2 minuty čtení
Mlha
Zdroj: Pixabay

Podzim přináší nejen chladná rána, ale také ta mlhavá. A někdy se hustá mlha drží během celého dne. V případě, že vyrážíte ráno, kdy je situace nejhorší, do práce či do školy, je třeba dbát na svou bezpečnost. A to ať už jako řidič, tak jako chodec.

Existuje celá řada pravidel, která musíte během mlhavého počasí dodržovat. Některá jsou velmi známá, o jiných ale lidé často nemají tušení. Kromě toho, že tím ohrožujete svou bezpečnost, může vám také policie uštědřit tučnou pokutu, varuje BESIP.

Řidiči v mzle

„Mlha zkresluje vnímání rychlosti, jakou se vozidlo pohybuje. To je dáno tím, že řidiči nemohou porovnávat rychlost jedoucího vozidla s okolními předměty, které vidí nezřetelně, jen v nejasných obrysech,“ vysvětluje web Policie ČR.

Ten uvádí, že obyčejná světla na dosvícení rozhodně nestačí. Automobil musí být vidět ze všech stran, proto je nutné rozsvítit potkávací světla a zadní mlhové světlo. Pokud je vůz vybaven předními mlhovkami, použijte je.

Server iDNES potom doporučuje dodržovat takzvané pravidlo 50-50-50. To znamená, že pokud má řidič viditelnost na 50 metrů před sebou, měl by jet maximálně padesátikilometrovou rychlostí a nejméně 50 metrů za autem vpředu.

Chodci v mlze

Bezpečnost v mlze samozřejmě musí dodržovat i chodci na chodníku či krajnici u silnice. V mlze bychom měli nosit výrazněji barevné oblečení, a to především od pasu dolů. „ Je to způsobeno faktem, že potkávací světla aut svítí ve sklonu cca 1 % od vodorovné roviny dolů. Laicky řečeno, svítí dolů od osy světel,“ vysvětluje web Bezpečné Cesty.

Samozřejmostí jsou potom reflexní prvky. V roce 2015 vláda schválila pokutu 2500 korun pro chodce, kteří se za snížené viditelnosti pohybují kolem silnic bez nich, uvedly Hospodářské Noviny.

Reflexní pásky nebo přívěsky byste měli mít na batohu či na zádech bundy tak, abyste byli zezadu dobře vidět. Samozřejmě pokud můžete, využijte reflexních prvků více. Opatrnosti v tomho ohledu nikdy není dost.

Zdroj: BESIP, Bezpečné Cesty, iDNES, Policie ČR, Hospodářské Noviny

Autor: Šárka Cvrkalová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články