Pražské letiště zažívá krušné chvíle a s ním i tisíce turistů. Kvůli nedostatku personálu se nestíhají odbavovat kufry a letadla musí odlétat bez nich. Pokud cestující kufr neobdrží do 24 hodin, tak mají nárok na kompenzaci nutných věcí, které museli zakoupit. Předejít problémům lze vhodně zabaleným příručním zavazadlem.
Když už mají turisté to štěstí, že se k nim kufry do cílové destinace dostanou, při návratu je čeká další nemilé překvapení, a to několikahodinové čekání na jejich vydání.
Situace na letišti se nelepší
„Vykládka absolutně nefunguje, už tady čekáme přes dvě hodiny. Někdo už tři nebo čtyři. Z výdejního prostoru nemůžete odejít, protože nemáte šanci se sem vrátit. Pokud odejdete, tak vám zavazadla doručí na vlastní náklady. Ale může to trvat i 21 dní. Jsou tu lidi s několikaměsíčními dětmi. Není tu nikde k dostání žádné jídlo,“ popsal situaci pro Televizi Nova jeden z cestujících.
Situace se každým dnem komplikuje více a více, a letiště proto vydalo doporučení pro cestující.
„V následujících dnech doporučujeme cestujícím, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby,“ napsalo letiště na síti X.
Co by tedy mělo obsahovat vaše příruční zavazadlo, pokud vás čeká odlet z pražského letiště?
Vhodně sbalené zavazadlo
Určitě nezapomeňte na všechny doklady a peníze. V rámci příručního zavazadla si zabalte elektroniku včetně nabíječek. Určitě totiž nechcete, aby vám někde ležel kufr s drahým obsahem.
S ohledem na situaci na letišti by si každý člen rodiny měl do zavazadla sbalit plavky, náhradní oblečení a pantofle. Prostě oblečení k moři a zároveň náhradní oblečení na nošení, abyste byli schopni zvládnout alespoň první den bez kufru.
Samozřejmostí by měli být léky, na kterých jste závislí. Léky na srdce a astma si tedy zabalte v originálním balení, neberte si jen zásobu na cestu.
Jak na kompenzaci?
Samozřejmě nejde sbalit všechno, co byste opravdu potřebovali, a na místě pak budete nuceni některé věci dokoupit. Ačkoliv letiště uvádí, že posílá kufry hned následujícím letem, výpovědi turistů tomuto sdělení neodpovídají.
Server Novinky připomíná, že za opoždění či ztrátu zavazadla zodpovídá letecký dopravce. A ten vám je následně nucený vyplatit kompenzaci.
„Rovněž máte nárok na proplacení věcí osobní potřeby, které jste si museli nakoupit v destinaci, například zubní kartáček či náhradní oblečení,“ řekla Novinkám ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Jestliže budete o danou kompenzaci žádat, musíte ještě na letišti vyplnit protokol Property Irregularity Report, tzv. PIR.
Do 21 dní musíte odeslat reklamaci dopravci, ve které ho informujete o zpoždění zavazadla. Následně dodáte i účtenky za oblečení a hygienické potřeby, které jste byli nuceni zakoupit.
Czech Airlines dodávají, že v případě zpoždění zavazadla déle než 24 hodin máte nárok na proplacení nezbytných výloh (například za hygienické potřeby, oblečení apod.) do maximální výše 40 EUR.
Pokud si tedy koupíte hned po příletu plavky, abyste mohli k moři, a kufr vám je do 24 hodin dopraven, nikdo vám tyto náklady neproplatí.
Zdroje: Televizi Nova, síť X, Czech Airlines
Autor: Soňa Jiroutová