Pratfall efekt aneb Chybovat je sexy: Lidé, kteří jsou nešikovní, nebo se jim něco nedaří, bývají mnohdy pro ostatní přitažlivější

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
Muz
Zdroj: Pixabay

Obecně se nešikovnost za pozitivní vlastnost nepovažuje. Také jste si ale už někdy řekli, že je někdo roztomilý, když se mu něco nepovedlo? Pokud ano, rozhodně se nemusíte bát, že byste něco vnímali divně. Ve skutečnosti se jedná o problematiku s názvem pratfall efekt.

Pratfall efekt je zajímavý psychologický jev, který popisuje, jak drobné chyby nebo nedokonalosti mohou ve skutečnosti zvýšit přitažlivost nebo sympatičnost osoby, zejména pokud je tato osoba jinak vnímána jako velmi kompetentní, vysvětluje Choice Hacking.

Přešlap

Tento efekt byl poprvé popsán v roce 1966 psychologem Elliotem Aronsonem. Název pratfall pochází z anglického výrazu pro pád nebo přešlap.

Efekt popisuje, že pokud je někdo v něčem nedokonalý, mnoho lidí to ve skutečnosti může vnímat jako pozitivní věc, která je dokonce velmi přitažlivá. Obvykle se to ale netýká všech. Platí to především u lidí, kteří jsou v životě velmi schopní a úspěšní.

Když taková osoba dělá nějakou chybu, v něčem se zmýlí, nebo třeba jenom zakopne a upadne, ostatní kolem vnímají, že je i tewnto jinak dokonalý člověk schopen ve svém životě chybovat. Tím pádem k němu začnou ostatní cítit větší sympatie, vyvětluje problematiku Everyday Psych.

Zneužívání efektu

V dnešní době existuje ohledně tohoto psychologického jevu celá řada výzkumů. Bohužel si to mnoho vlivných lidí uvědomuje a často tak bývá pratfall efekt zneužíván například v marketingu nebo politice, kdy se lidé snaží schopné jedince udělat v očích ostatních lidí sympatičtějšími, píše Every Hates Marketers.

Pratfall efekt funguje, protože malé nedokonalosti činí jinak dokonalé lidi dosažitelnějšími a snáze se s nimi ztotožníme. Zároveň to může snížit případný pocit závisti nebo méněcennosti, který bychom mohli pociťovat vůči velmi úspěšným jedincům, doplňuje Choice Hacking.

Je důležité poznamenat, že tento efekt má své limity. Příliš velké nebo časté chyby mohou naopak poškodit vnímání kompetence dané osoby. I to se mnohokrát v minulosti projevilo právě například v marketinkgu nebo politice.

Zdroj: Every Hates Marketers, Medium, Everyday Psych, Choice Hacking

Autor: Šárka Cvrkalová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články