Kdykoli jdete nakupovat, hraje v prodejně hudba. A je jedno, zda jdete do potravin, stojíte uprostřed obchodního centra, nebo nakupujete ve specializovaném obchodě. Jde o něco, co už ani nevnímáme, protože je to naprosto běžné. Obchody ale nehrají zákazníkům jen pro jejich potěšení.
Kdybyste šli nakupovat a místo hudby slyšeli jenom šum okolí a další nakupující, nejspíš byste si hned řekli, že je něco špatně. Přitom hudbu jako takovou mnohokrát ani nevnímáme. A to i přesto, že má na naše nákupy výrazný vliv.
Ovlivní, kolik utratíte, nebo jak dlouho nakupujete
Pokud v obchodě, ve kterém se nacházíte, hraje pomalá hudba, pravděpodobně se v něm zdržíte déle, píše server Příbram. Jak přesně tento trik obchodníků působí, vysvětleno není, nicméně to dokazuje i průzkum z roku 2018, který se vlivu hudby v obchodech na lidské jednání věnoval.
Jakmile začne hrát hudba klasická, zákazníci mají tendenci utrácet více peněz. Některé větší obchody mají dokonce hudbu rozdělenou a například v uličkách s vínem se hrají častěji skladby francouzské, které urychlují prodej alkoholu.
Jak je to s hudbou v restauracích?
Kromě obchodů hraje hudba také v obchodních centrech, obvykle nejhlasitěji v patře, kde se nacházejí obchody s jídlem. Stejně tak v restauracích je velmi často puštěná více nahlas, než by si zákazníci přáli.
Přesto ale člověka od posezení a zakoupení jídla neodradí. Naopak. Vědci podle serveru Hospodářské noviny zjistili, že hlasitá hudba člověka stresuje. V takovém případě má ale daleko větší tendenci koupit si tučná a nezdravá jídla, aby si nervy spravil.
Takže ačkoli se může zdát, že hudba je v obchodech především pro potěšení zákazníků, pravda je taková, že to tak je jenom z malé části. Z té větší jde o triky obchodníků, jak zákazníky nalákat k nákupům i konkrétních druhů zboží.
Zdroj: NIH, Zprávy Tiscali, Hospodářské noviny, Příbram
Autor: Šárka Cvrkalová