Měl by zaujmout, líbit se a bavit. Když se nad tím zamyslíte, tak to jsou poměrně náročné požadavky, na něco tak malého, jako je stírací los. Ačkoli by se to nemuselo na první pohled zdát, za vznikem každého stíracího losu od Sazky stojí příběh, hodiny práce a více než deset let i Karolína Kříčková, designérka losů. Povídali jsme si s ní o tom, jaká vlastně její práce je.
První otázka je jasná. Jak se rodí vizuální podoba stíracích losů?
Vždy dostanu zadání, rozměry jsou dané velikostí losu. Na základě toho pak vymyslím takovou grafiku, aby los lidi zaujal a jeho stírání je bavilo. Většinou připravím zhruba deset různých losů dle zadaného tématu. Když je tato skupinka hotová, děláme průzkum, nebo takové testování, zda se výsledek povedl. Podle toho pak ještě uděláme případné úpravy nebo když se některý los líbí hned na první dobrou, tak ho schválíme a vše jde do tiskové přípravy.
Co si máme představit pod pojmem tisková příprava?
Je to hodně technická část, při níž musíme dodržovat jasně daná pravidla, jako je například pevně daný poměr stírací plochy versus obrázku. V této fázi tedy musíme los upravit tak, aby vše sedělo, aby se na něj vešly všechny povinné prvky, stírací symboly. Výsledek musí být líbivý a měl by zaujmout. Důležité je totiž myslet na i to, aby si los koupili nejen ti, co si je kupují pravidelně, ale abychom dokázali oslovit i nové zákazníky.
A vede se to?
Myslím, že ano. Nevím, jestli to tedy mohu prozradit, ale naše losy fungují skvěle i jako dárek. Když je los hezky udělaný, třeba jako Milionové přání, nebo naše vánoční či velikonoční losy, pak je radost ho nejen darovat, ale i dostat.
Jak víte, co se lidem líbí?
Hodně se ptáme, jak jsem zmiňovala, veškeré designy testujeme. Dopředu vlastně nevím, ale řekla bych, že mám cit to odhadnout a udělat něco, co zaujme většinu.
To jste to takto měla od začátku?
Když jsem začínala, inspirovala jsem se v zahraničí. Koukala jsem se, jak vypadají ty nejúspěšnější losy. A vlastně není vůbec překvapením, že nejčastěji se objevuje symbolika štěstí a bohatství.
To se často objevuje i na Sazka losech…
Ano, tyto symboly používám hodně. Hezky ale fungují i ty typicky české věci. Třeba pohádkové „Oslíčku, otřes se!“ nebo „Zlatá rybka“. Samozřejmě se ale řídíme i čísly, sledujeme, co se prodává, a co třeba méně.
Moje práce není rutina
Jak dlouho jste v Sazce?
Něco před deset let, ale úplně přesně to nespočítám. Tady ten čas plyne strašně rychle. (smích)
Jak jste se k takové práci dostala?
Byla to vlastně náhoda. Na internetovém portálu práce jsem našla inzerát na jinou pozici do Sazky. Přihlásila jsem se do výběrového řízení, které bylo ale poměrně dlouhé. Naštěstí, protože během toho skončila grafička, která toto dělala. A já jsem nastoupila pak na její místo. A zůstala jsem až dodnes.
A pořád vás práce baví?
Popravdě první půl rok nebo rok jsem měla pocit, že vlastně ani nejsem v práci. Najednou jsem dělala něco, co mě bavilo, bylo to pro mě nové a připadalo mi to, jako bych ani nepracovala. (smích) Časem jsem si na to vše zvykla, ale pořád mě to neuvěřitelně baví. Což může být pro někoho i s podivem, protože není vůbec výjimkou, že po tolika letech v jedné práci, na jedné pozici bývají lidé vyhořelí. Ale to tady nehrozí. Tím, že máme pořád nové projekty, losy a snažíme se jít s dobou, tak to vlastně není rutina.
Máte pořád nové projekty a losy. Kolik času Vám tedy zabere návrh losu?
Záleží. Některé losy se dělají skoro sami. Pak to může být i tak, že si k tomu ráno sednu a večer mám hotovo. Los pak projde schvalováním bez větších úprav. To je ideální případ. Některé losy jsou ale složitější a náročnější. A práce na něm mi zabere třeba týden. Ne tedy soustavně, ale musím se k němu třeba několikrát vracet, předělávám detaily a neustále něco upravuji.
Můžete prozradit, který z losů byl tím složitějším?
Například novinka na letošní Vánoce. To byl trochu oříšek vše skloubit a připravit. Uvidíme, jak se bude líbit, je to totiž něco úplně nového.
A když byste to vzala z druhého konce?
Třeba takové Vánoční přání se dělá moc hezky. I když i takové téma může být trochu kontroverzní. V předchozích letech jsme měli třeba motivy andělíčků a ty vyvolávali rozporuplné reakce.
Jaké?
Třeba že byl nějaký příliš depresivní, jiný hubený.
Když tedy nějaký los připravujete, máte vždy jen jednu variantu?
Někdy ano, jindy mám třeba variant 10. Ale ani když něco udělám za jeden den a líbí se mi to, tak návrh hned neposílám dál a počkám do druhého dne. S odstupem se na to opět podívám a buď se mi to líbí dál, případně něco málo upravím nebo výjimečně třeba začnu úplně od znova, i to se občas stává.
Jaký je Váš oblíbený los?
Mám ráda losy, které mají trochu pohádkovější nádech nebo nějaký přesah. Prostě takové, které nejsou vyloženě jen herní. Baví mě třeba Horoskop. Také jsem měla ráda Milionový expres, ten už je pouze v online losech. Mám ráda, když má los trochu zajímavější hru. Možná i z toho důvodu, že když už člověk nevyhraje, tak si aspoň zahraje. Třeba nové Faraonovo bohatství je přesně takové. Tam se nám myslím velmi hezky povedlo skloubit adrenalin ze stírání s pobavením se hrou. Tento los má ale trochu delší příběh vzniku.
A prozradíte nám ho?
Původně jsem pracovala na losu jiném, který jsem chtěl tematicky zaměřit na starověký Řím, konkrétně na gladiátorské zápasy. To je ale takové trochu drsnější téma, tak jsme nakonec přešli do starověkého Egypta, k honbě za faraonovým pokladem. Líbí se mi způsob stírání losu, kdy by měl hráč postupovat podle šípek, které postupně odkrývá, a které mu ukazují cestu. Pokud poslední šipka ukazuje na nějakou částku, hráč tento obnos vyhrává.
Máte v hlavě nějaký nápad, co byste chtěla udělat? Pokud tedy můžeme prozradit…
Mám, ale nebudu konkrétní. Inspiraci bych ale hledala zase v nějakém dobrodružném příběhu, který prozradím, až bude aktuální.
Můžeme se těšit na nějaký nový los?
Ano, třeba nové Velikonoční portfolio. Ale víc asi prozrazovat nebudu. Ať je na co se těšit!
Autor: redakce
18+ | Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost.