NÁZOR: Ewa Farna naštvala fanoušky. Chce po nich další peníze, ale nikdo neví za co

od Markéta Krejčí
4 minuty čtení
Farna Ewa
Zdroj: Profimedia

Ewa Farna patří už léta k našim nejpopulárnějším zpěvačkám s těmi nejvěrnějšími fanoušky. Ti se ale proti ní až překvapivě silně vzbouřili. Mladá zpěvačka jim totiž nabídla zjednodušeně řečeno placené fanouškovství. Reakce na to ale byly velmi negativní. A vlastně ani není divu.

Polsko-česká zpěvačka Ewa Farna patří mezi nejpopulárnější tuzemské umělce. Ačkoliv zanedlouho oslaví teprve 30. narozeniny, v showbyznysu se pohybuje téměř sedmnáct let.

Během své kariéry nasbírala řadu ocenění a svou hudbou si podmanila řadu fanynek a fanoušků.

Ti její, ať už máme na mysli ty české, nebo ty polské, patří mezi ty vůbec nejoddanější. A není divu. Ewa je nejen velmi dobrá zpěvačka, ale také velmi dobrá marketérka, která to umí se sociálními sítěmi. Z 13leté holčičky se dokázala vypracovat ve váženou umělkyni, jejíž jméno je značkou kvality.

Za „speciální“ obsah si fanoušci připlatí

Pro její fanoušky ale nyní přišla studená sprcha, tedy alespoň podle jejich reakcí.

Zpěvačka jim totiž na svém instagramu slavnostně oznámila, že část své mediální prezentace přesouvá na placenou internetovou platformu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Ewa Farna (@ewa_farna93)

Aby si lidé mohli prohlédnout obsah tohoto webu, musí zaplatit předplatné. V případě Ewy jsou dokonce k dispozici tři různé stupně. Ten nejlevnější je za 111 Kč, ten nejdražší pak za 444 Kč.

„Můžete se těšit v rámci předplatného na virtuální poslechovou párty, limitovaný merch, livestreamy, backstage obsah, soutěže, osobní setkání v rámci EwaFestu a mnoho dalšího!“ vysvětlila na instagramu Farna.

Ewa nechce rozdělovat fanoušky, přesně to ale dělá

Reakce, kterých se hudebnice dočkala, ale zřejmě vůbec nečekala. Její fanoušci místo toho, aby slavili, že své oblíbenkyni budou blíž, její nápad pořádně zkritizovali.

Čeští komentující si v podstatě stěžovali na to, že zpěvačku podporují už řadu let. A platit za fanouškovství jim přijde tak trochu divné, možná až nemorální.

Došlo to tak daleko, že Ewa musela ve svých instagramových výběrech vysvětlit, co vlastně za peníze od fanoušků nabízí.

„Rozhodně nechci rozdělovat fanoušky na lepší, horší, větší, menší… Absolutně ne. Všech si vážím úplně stejně,“ oznámila ve videu.

To ale zní trochu neuvěřitelně. Pokud bude skupina fanoušků Ewě platit něco navíc, dá se předpokládat, že po zpěvačce toho budou více očekávat a ona jim to pravděpodobně bude muset dávat. Není proto příliš divu, že se ostatní budou cítit tak trochu ukřivděně.

Polští fanoušci si navíc stěžují na Ewin nezájem

Ewa navíc ani příliš přesvědčivě nevysvětluje, co vlastně v rámci jednotlivých stupňů předplatného bude k dispozici.

Budou se s ní moci lidé platící 444 korun po koncertě vidět? A co malé holčičky, které budou chtít fotku se svou oblíbenou zpěvačkou? Ty budou mít smůlu? Na tyto otázky Farna příliš přesvědčivě neodpovídá.

O poznání více si stěžovali polští fanoušci. Zpěvačce totiž vyčetli, že v jejich zemi už dlouho nevystupovala. Její tamní fanklub, který je zdarma, také příliš dobře nefunguje.

V komentářích se tak ptají, za co vlastně mají platit, když do Polska zpěvačka ani nedorazí koncertovat.

Má to zapotřebí?

Pravdou je, že placené platformy jsou zkrátka součástí současné internetové kultury. Pro umělce, nejen hudebníky, jsou ideální. Lidé totiž podporují přímo svého oblíbence bez zdlouhavých odboček.

Velmi oblíbený je tento formát především u různých podcastů. Pro jejich tvůrce je to téměř jediná možnost, jak si skrze vlastní tvorbu vydělat.

Například na YouTube jsou platby za přehrání opravdu minimální. Člověk tak musí mít opravdu hodně zhlédnutí, aby z této služby dostal nějaké peníze.

Ewa Farna tolik zhlédnutí bezpochyby má, lze ale odhadnout, že žádné závratné výdělky jí z toho neplynou.

Obdobně je na tom prodej fyzických nosičů, tedy cedéček či desek, jenž je už velmi okrajovou záležitostí. Místo nich fungují spíše streamovací platformy, které umělcům posílají peníze za přehrání.

Problém je, že Ewa má oproti tvůrcům podcastů dvě velké výhody. První jsou tantiémy, které zpěvačce přicházejí za přehrání v rádiu. Vzhledem k tomu, že patří k nejúspěšnějším českým zpěvačkám, nebude jich zrovna málo.

Koncerty stojí fanoušky nemalé peníze

Druhou výhodou je možnost koncertování. Právě koncerty jsou většinou tím nejznačnějším příjmem hudebníků. Většina ostatních aktivit, tedy tvorba klipů, focení se s fanoušky, autogramiády, vystoupení v televizi, jsou vlastně jen reklamou pro jejich živá vystoupení a také pro prodej jejich reklamních předmětů.

Nemáme na mysli jen samostatné koncerty, které jsou jistě finančně nákladné, a jejich výdělek tak není tak markantní, ale také živá vystoupení na festivalech, městských slavnostech a soukromých či firemních akcích.

Za hodinové vystoupení si umělci Ewina formátu berou od 100 do 300 tisíc korun, což není úplně málo. Dnes už to může být i více.

Vztah s fanoušky? Nebo pracovní vztah?

Pravdou je, že s rozmachem internetu si lidé přivykli mít spoustu věcí zadarmo. Ve volnému přístupu k hudbě jsou ochotni přetrpět dlouhé reklamy. Když si zaplatí předplatné, očekávají od toho jistou svobodu ve výběru.

Platit 100–400 Kč jednomu umělci měsíčně je ale zkrátka docela dost. A většinu toho, co Ewa za peníze nabízí, poskytují jiní umělci zdarma. Zřejmě mají pocit, že to k jejich práci patří.

Přání k narozeninám, společná fotografie, pár slov po koncertě. To jsou věci, které fanoušci očekávají, lépe řečeno v ně doufají. Mnohým se tato přání třeba nesplní. Pokud ale ano, mají z toho jistě obrovskou radost.

Ale budou mít stejnou radost i fanoušci Ewy Farne, kteří si platí její platformu? Nebude to už zavánět jistou povinností ve stylu: „Já si tě platím, tak mi teď popřej“ a Ewa bude přát a přát a bude jí vlastně jedno k čemu a komu?

Nezničí se právě tím onen křehký vztah mezi fanoušky a umělcem?

Zdroj: Instagram, Prima Ženy, InStory, Franchising

Autor: Markéta Mladá


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články